Sökresultat för Christian Eidevald...
Rensa filter?
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i…
Förskolans uppdrag har av tradition inte beskrivits med orden utbildning och undervisning. När förskolans läroplan, Lpfö18, använder dessa begrepp behöver vi därför ställa oss frågan vad de betyder specifikt för förskolan.
I den här boken beskriver Christian Eidevald och Ingrid Engdahl utbildning och undervisning genom…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation
Förskolan med barnet i centrum beskriver hur alla som arbetar i förskola – skolchef, rektor, förskollärare, barnskötare och stödfunktioner – kan ta sig an de utmaningar som förskolan står inför.
Bokens författare har i ett utvecklingsprojekt, och med hjälp av olika forskningsdiscipliner, arbetat med hur…
I Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan beskriver Christian Eidevald hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan.
I skollagen står att förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och att utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt.…
Nyheten är smärtsam att ta in. En man har begått grova sexuella övergrepp mot flera barn på en förskola. Det är inte första gången det sker. Ska män verkligen arbeta i förskolan? Hur ska vi kunna skydda barnen i förskolan?
Förskolan – en trygg plats för barn och pedagoger? tar upp frågeställningar kring män i förskolan…
I Berättande i förskolan går Barbro Bruce och Bim Riddersporre igenom hur berättandet och berättelser ständigt är närvarande i vårt samhälle, särskilt i förskolan. I boken medverkar en rad författare som Polly Björk-Willén, Ulla Damber, Christian Eidevald, Carina Fast, Niklas Pramling, Anna-Karin Svensson, med många…
Boken "Anna bråkar!" – att göra jämställdhet i förskolan är en grundbok i genuspedagogik för förskolan, som utvecklar tidigare genuspedagogiska böcker med hjälp av ny forskning. En teoretisk del ger en sammanfattande bild av samtidens genusforskning. I den praktiska delen belyser författaren med konkreta…
Det finns ett farligt och svårt uppdrag som måste genomföras. Det är otydligt vem som ger instruktioner och vad som måste göras, men det är viktigt att lyckas.Uppoffringar som krävs är omfattande, kanske för omfattande. Val som måste göras är svåra, kanske för svåra. Varför verkar allt hänga på mig och varför tittar…
Det finns ett farligt och svårt uppdrag som måste genomföras. Det är otydligt vem som ger instruktioner och vad som måste göras, men det är viktigt att lyckas. Uppoffringar som krävs är omfattande, kanske för omfattande. Val som måste göras är svåra, kanske för svåra. Varför verkar allt hänga på mig och varför tittar…
Det finns ett farligt och svårt uppdrag som måste genomföras. Det är otydligt vem som ger instruktioner och vad som måste göras, men det är viktigt att lyckas.Uppoffringar som krävs är omfattande, kanske för omfattande. Val som måste göras är svåra, kanske för svåra. Varför verkar allt hänga på mig och varför tittar…
Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare.
I denna bok…
Det finns ett stort behov av att utveckla förskolan så att varje barn som deltar i den erbjuds en rolig, trygg och lärorik utbildning och undervisning.
En likvärdig och hållbar förskola beskriver dilemman som uppstår när det saknas förutsättningar för att genomföra uppdraget att erbjuda utbildning och undervisning av…